Na veel Young Adult verhalen te hebben gelezen die wat “zwaarder” aanvoelde tijdens het lezen, wilde ik weer eens een wat luchtiger boek. In mijn boekenkast stootte ik op de selectie-serie. Een aantal jaren terug heb ik de serie gelezen en ik dacht, ach waarom niet voor een tweede keer?

‘Mijn moeder was in haar nopjes toen de brief op de deurmat viel en dacht dat onze problemen voorgoed tot het verleden behoorden.’ – America

Waar gaat het verhaal over

Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig kaste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour. De selectie biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te strijden om het hart van prins Maxon. Terwijl een groep meiden in heel Illea (toekomstig Noord Amerika) in rep en roer is en niet kan wachten om deel te nemen aan de selectie, wilt America Singer niets weten van de selectie. Het enige wat ze wilt is trouwen met haar geheime jeugdliefde Aspen.

In een land waar iedereen is opgedeeld in kasten (van 1: de koning, tot 8: de gene zonder eten, drinken, werk en een huis) is er veel armoede. America en haar familie zijn een 5 en zij verdienen hun weinige geld met muziek en kunst. De arme Aspen heeft het nog zwaarder dan hen. Als een 6 verdient zijn familie nog minder. Wanneer niet alleen America’s moeder haar smeekt maar ook nog Aspen haar vraagt mee te doen aan de selectie waarmee ze een kans krijgt op een beter leven, besluit ze een gok te wagen. Niet wetende dat het zoveel impact op haar leven zal hebben…

De covers

De cover is hetgeen waardoor ik dit boek in eerste instantie oppakte. (I know, don’t judge a book by it’s cover, maar bij deze kon ik het niet laten…) Ik vind hem echt heel mooi en het past goed bij het verhaal. Ze zeggen dat de titel en de eerste zin de toon leggen van een verhaal, maar bij dit verhaal doet de cover daar ook aan mee. De reden waarom ik deze serie voor de tweede keer oppakte was, omdat deze serie je zo een fijn gevoel geeft. Wanneer je een beetje depri bent dan is dit een goed middel om dat te verhelpen!

Schrijfstijl, personages en verhaal

Het verhaal is makkelijk, vlot en luchtig geschreven. In een boek waar het om 35 meiden draait is het lastig om iedereen duidelijk neer te zetten, maar hoe Kiera het beschrijft is dat niet nodig. De belangrijkste personages in het boek zijn goed neergezet, je voelt hun aanwezigheid tijdens het lezen.

America is een sterke jonge vrouw met een duidelijk eigen mening en een koppigheid waar je u tegen zegt. Ondanks dat ze enorm knap is, geven haar blunders en niet perfecte karaktertrekjes haar iets “echts”, iets waaraan je jezelf als lezer kan identificeren.

Soms zou ik America het liefst door elkaar schudden, omdat ze er zo een zootje van maakt en dat vind ik het knappe aan hoe ze is neergezet. Ze is zeker geen kartonnen bord. Het verhaal vind ik leuk en origineel bedacht en het is niet te “prinses achtig”, maar er zit genoeg romantiek in voor de

Ondanks dat ik het boek voor de tweede keer lees kan ik er nog steeds van genieten. Het is een serie dat gemakkelijk en vlot te lezen is. Het verhaal is op een luchtige manier een verwijzing is naar de armoede problemen in onze huidige maatschappij. De kloof tussen de koninklijke familie en de laagste kasten is enorm groot, ondanks dat de koninklijke familie niet precies beseft hoe groot die kloof is. In onze huidige maatschappij zijn er genoeg mensen die te kampen hebben met geen werk, weinig geld en stijgende kosten, terwijl andere het juist steeds beter doen.

Ik laat het misschien zwaarder klinken dan het boek is, want het is oprecht luchtig geschreven en het leest gemakkelijk door. Wel vind ik het boek iets teveel uitleggen, waardoor soms het tempo wat afneemt. Maar dat is iets wat je Kiera Cass snel vergeeft.

Wie van een romantisch YA pageturner en een “feelgood” houdt is bij de Selectie aan het juiste adres!

Genre: Young Adult
Serie: Selection Trilogie (1)