Goede voornemens, hoe hou je het wel vol?             

Goede voornemens, hoe hou je het wel vol?             

De oliebollen zijn op en het nieuwe jaar is begonnen. Veel mensen zien het begin van het nieuwe jaar als een frisse start. Voor vele een perfect moment om eindelijk de versie van jezelf te worden die je echt wilt zijn. Met andere woorden, goede voornemens opstellen. Meer sporten, gezonder gaan eten, minder drinken, meer vrije tijd, meer geld sparen, minder druk maken. Alles moet wel meer of minder. Met volle moed ga je erin, maar voor je het weet zit je weer vast in je oude routines en geef je het op. Waarom gaat dit meestal zo? En hoe houden we onze goede voornemens dan wel vol?

Waarom het vaak niet lukt

Je kent het wel. Het nieuwe jaar is begonnen en je kan er niet meer omheen. ‘Dit wordt mijn jaar’ of ‘Dit jaar ga ik het helemaal anders doen’ en ga zo maar door. Maar waarom moet het allemaal zo overdreven? We focussen ons snel op de dingen die we allemaal beter moeten doen en zijn daar erg streng over. Helemaal nergens voor nodig. Doe gewoon lekker je ding en kijk ook vaker naar alle dingen die wel erg goed gaan. Dat je het beste uit jezelf wilt halen is natuurlijk helemaal geen probleem, alleen verwacht niet van jezelf dat je een geheel ander persoon moet worden. Dit zal alleen averecht werken.

Wat werkt wel?

Wees concreet

Hoe duidelijker je doel, hoe makkelijker is om het vol te houden. Probeer je doel te vertalen naar duidelijke acties, In plaats van te zeggen dat je gezonder wilt leven of meer wilt sporten. Leg uit in dat doel hoe je dat wilt gaan doen. Bijvoorbeeld door 2 keer per week naar de sportschool te gaan. Hierdoor wordt het gelijk meetbaarder en is het doel makkelijker om toe te passen in je dagelijkse leven

Bereid je voor op lastige momenten

Het leven is onvoorspelbaar. Er zullen altijd momenten zijn dat je meer stress ervaart, je het drukker hebt, of dat er iets naars gebeurd is waardoor je er bij je hoofd niet helemaal bij bent. Dit hoort bij het leven. Bedenk van tevoren hoe je je hier op kan voorbereiden. Denk bijvoorbeeld aan dat je altijd een gezonde maaltijd in de vriezer hebt liggen als je geen energie hebt om te koken, of dat je een paar makkelijke fitness/yoga filmpjes op youtube hebt opgeslagen die je kan doen als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan. Als dingen even niet gaan zoals je had verwacht hoeft het niet gelijk het einde te zijn.

Begin klein

Als je nu nooit naar de sportschool gaat dan is het natuurlijk niet heel realistisch als je doel nu is dat je er 4 dagen per week te vinden bent. Klein beginnen en dan met de tijd er steeds een stapje bij te doen is veel effectiever. Als je nu bijvoorbeeld niet actief bent is 3 keer per week een wandeling maken misschien al genoeg. Als dat eenmaal goed gaat kan je het steeds verder opbouwen. Je goede voornemen betekent niet dat je het gelijk in de eerste maand ook voltooid hebt. Het is een lange termijn doel waar je door het gehele jaar aan werkt.

 

Wees vooral niet streng voor jezelf en hou het leuk. Je bent al goed zoals je bent en daar mag je ook vaker bij stil staan.

Avatar foto

JonginAlmere

JonginAlmere is voor, door en van jongeren! Bij ons kun je terecht voor informatie over diverse onderwerpen, uitgaan in Almere, agenda en nog meer!

Gerelateerde berichten

Alles wat jij moet weten over digitale privacy

Alles wat jij moet weten over digitale privacy

Eenzaamheid jongeren – kerst ’22

Eenzaamheid jongeren – kerst ’22

Help, hoe kom ik de decembermaand door

Help, hoe kom ik de decembermaand door

Seksuele misdrijven en de rol van consent – wetsvoorstel

Seksuele misdrijven en de rol van consent – wetsvoorstel