Ken jij de Almeerse band ‘Psychose’ al? Nu in ieder geval wel! Psychose maakt harde Hiphop waar de energie vanaf springt. Ze zijn maatschappijkritisch en ongecensureerd. Na hun eerste album in 2020 ‘Ongecensureerd’ komen ze op 4 februari uit met hun nieuwe album ‘#IkWoonNogSteedsInAlmere en is ook de Release Party.

Band

Kleine Krijger – Rap

De Dirigent – Sampling, productie

Graaf Stolk – Drums, productie

De Ketter – Gitaar

#IkWoonNogSteedsInAlmere ft. Almere (Muziekvideo)

Hoe en/of wanneer is jullie band/groep ‘Psychose’ tot stand gekomen? 

Dat was in augustus 2019. De Dirigent ontmoette Graaf Stolk bij Reigers Inn tijdens een singer-songwriter avond. Ze zijn toen een band gestart die na een halfjaar uit elkaar ging. De Dirigent kreeg toen het idee om samen weer een band te starten met Kleine Krijger, die De Dirigent had ontmoet bij Gluren Bij De Buren in Almere-Poort. Kleine Krijger droeg toen poëzie voor in een stripboekwinkel. Kleine Krijger en Graaf Stolk zijn samengebracht door De Dirigent. De Ketter kenden Psychose al omdat hij bij een andere band zat (RedRidingHood) waar ze wel vaker het podium mee deelden. We raakten bevriend en besloten toen na een weekendje muziek maken in een blokhut in Drenthe om De Ketter aan de band toe te voegen. We woonden allemaal in Almere en we misten dat Almere niet echt een cultuur scene heeft. Als mensen muzikaal zijn, verlaten ze Almere vaak en gaan ze naar andere grote steden. In plaats van zelf ook weg te gaan, besloten we om wat we misten gewoon zelf te beginnen.

De naam is tot stand gekomen toen we bij KAF aan het repeteren waren. We begonnen toen te brainstormen over de naam. Er kwamen al vrij snel absurde namen voorbij en op een gegeven moment kwamen we bij Psychose. We vonden het goed passen omdat we harde beats maken en een fuck jouw mentaliteit hebben met de sound die we uitstralen. We maken de mentale toestand niet belachelijk. Het is een bepaalde vibe die we uitstralen dat we muziek maken die je laat je nadenken. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie erbij. Psychose bevindt zich tussen twee werelden in en heeft zijn eigen sound.

 

Wat voor een groei hebben jullie doorgemaakt gerekend vanaf het begin tot aan nu? 

Toen we in 2019 begonnen ging het helemaal prima. We stonden bijvoorbeeld bij Utopodium in Lelystad en op een paar andere plekken in de omgeving. We waren nog niet eens half jaar samen, hadden al drie optredens gedaan, wat nummers uitgebracht en in mei 2020 ons eerste album ‘Ongecensureerd’. Alleen door Corona zaten we vast. Erg jammer want vooral als je begint leer en ontwikkel je vooral door op te treden en met mensen in contact te zijn. Vorig jaar begonnen dingen pas weer echt te lopen. Paar leuke optredens gedaan en zo kwam de energie ook weer terug om er echt voor te gaan. Toen we eenmaal begonnen met op te treden wisten we weer waar we het voor deden. Je wordt door het publiek meegenomen en ziet dat mensen het leuk vinden. Daar krijg je energie van en werkt motiverend.

De muziekwereld is vrij hard. Om als band letterlijk een podium te krijgen moet je echt je kop uitsteken. Nee heb je en ja kun je krijgen. Het doel is niet succes, maar ook dat we een podium creëren om de culturele scene een boost te geven en anderen ook te helpen.

 

Hoe zouden jullie je muziekstijl omschrijven?

Toen we een keer in Groningen aan het optreden waren daar ook veel rockbands, maar alles klonk eigenlijk hetzelfde. Het was goed, maar niets speciaals. We vielen er echt buiten in het begin. Onze muziek valt ergens tussen punk en hiphop in met kritische teksten. Het is niet alleen rock/punk, maar ook niet alleen hiphop. Het is het allemaal net niet. Er komen namelijk zoveel verschillende muziekstijlen bij elkaar. Dat komt ook omdat we allemaal onze inspiratie ergens anders vandaan halen. Kleine Krijger vooral uit old skool hiphop, De Dirigent alternatieve rock, Graaf Stolk voornamelijk metal en huidige punkmuziek.

Onze muziekstijl verschilt, is ook anders als we optreden. Live zijn we meer punk/metaal in plaats van hiphop, want het is anders dan de hiphop die mensen gewend zijn. Het is eigenlijk meer hardcore hiphop. Sommige nummers hebben ook een elektronische stijl zoals de nummers ‘Jezus is mijn redder en ‘Vlaflip’ die een dubstep deel heeft. Als band moet je blijven experimenteren en verschillende dingen proberen. Het eerste album was gewoon van ‘dit vinden we leuk’ en het tweede album meer de hiphop kant. Daarnaast hebben onze muziekteksten ook beetje een links tintje, wat niet bij iedereen goed valt. Onze nummers zijn ongecensureerd. We maken soms ook onderwerpen gewoon belachelijk, alleen niet iedereen snapt dat. De tekst is ook dat je het voor jezelf kan invullen hoe je erbij voelt en je eigen referentiekader. Daarom proberen we niet alles teveel uit te leggen wat we proberen te zeggen. Het is namelijk prima als 20% het verkeerd begrijpt want dat hoort erbij, een beetje controverse is helemaal goed. We hebben wel nu al twee keer ruzie gekregen met andere bands omdat ze onze satirische parodie niet begrijpen. Ze kijken alleen maar naar de oppervlakte en concluderen dat we dan racistische en seksistisch zijn.

We willen heel duidelijk zijn. We zijn 100% tegen racisme, seksisme, homofobie, transfobie, klassisme, etc. En dit blijft niet alleen bij woorden. We organiseren fundraisers voor organisaties als Abortion Network Amsterdam voor de rechten van vrouwen, Belarussische Anarchisten die vechten tegen Poetin, etc. Ook werken we samen met elke band ongeacht sociale identiteit. Daarbij proberen we ook echt een inclusieve safe space te creëren voor iedereen door juist events te hosten bij plekken als de Vrankrijk, OCCII, etc. Het moet echt heel duidelijk zijn dat sommige van onze teksten bedoeld zijn om dingen als seksisme juist belachelijk te maken. Het is een hyperbool die we gebruiken. Zoals Mark Fisher schreef ‘Parodie is het beste wapen tegen de status quo’.

Onze muziek valt ergens tussen punk en hiphop in met kritische teksten. Het is niet alleen rock/punk, maar ook niet alleen hiphop. Het is het allemaal net niet.

 

Wegens het uitkomen van jullie album #IkWoonNogSteedsInAlmere op 4 februari vroegen we ons af hoe dit album precies tot stand is gekomen? Wat was de grootste inspiratiebron hiervoor?  

Almere heeft een bepaald imago. Als we aan mensen vertellen dat we in Almere wonen kijkt iedereen je toch met medelijden aan. Als Almeerder is het ook gewoon leuk om Almere zelf ook beetje belachelijk te maken, maar eigenlijk zijn we ook erg blij om hier te wonen en hebben we het hier goed. Een echte love/hate relationship.  Iedereen kent dat gevoel ook wel van walging voor je woonplaats, want niet alleen Almere is afschuwelijk. Stel je voor dat je in Staphorst, Emmen of Urk woont. Dat is natuurlijk net zo akelig als Almere. Dit is de boodschap die we willen delen met Nederland. Dat je kan lachen om je eigen ellende. De combinatie van frustratie en trots over Almere komt op dit album tot uiting. Niet elk nummer gaat over Almere, maar veel wel. Het heeft een kritische kijk, niet alleen op Almere maar op de gehele maatschappij. Er zit wel overal een verwijzing naar Almere voor de herkenning. Almere is misschien beetje een kutstad, maar wel onze kutstad haha. Onze grootste frustratie over Almere is toch wel dat er hier niet echt een muziekcultuur heerst. Er is wel een poppodium, maar als kleine band is het erg moeilijk om er binnen te komen.

Niet alleen in Almere overigens, maar overal.  Dit komt doordat veel podia kijken of ze de zaal vol krijgen of niet, uiteindelijk gaan nu veel dingen om geld. De cultuursector heeft het nu gewoon erg zwaar na Corona, vooral met de regering die we nu hebben die cultuur niet hoog op hun lijstje heeft staan. In Almere doet het Cultuurfonds wel heel veel voor cultuurmakers. Daar zijn we erg blij mee. We hopen alleen wel dat er meer mogelijkheden komen voor beginnende cultuurmakers in Almere.

De muziek is tot stand gekomen door Graaf Stolkie maakt een eerste productie van een hiphop beat, hij heeft de basis gelegd voor het hele album. Dan geeft De Dirigent er meer structuur aan en dan schrijft Kleine Krijgerdaar een tekst bij. Een week voor de release komt de muziekvideo uit en die is vrij intens, Kleine Krijger is ook editor. We hebben met Tom de Jongh de muziekvideo gemaakt. Daar staat een green screen en daarmee  hebben we een echte Almeerse video van gemaakt. De release party is in de Meester, samen met Fire Proof, The hearted en The Medicines, die hebben single of ep releases.

 

Wat is jullie persoonlijke favoriete nummer op het album en waarom specifiek dit nummer?

Voor De Dirigent is dat ‘Complot Caravan’ omdat het instrumentaal geweldig is, want er zitten zoveel lagen in. We hebben zoveel dingen gestopt in dat nummer. Het is een heel complex nummer. ‘Niemand blijft over’ is echt de toon van onze band. Voor Kleine Krijger ‘Niemand blijft over’ en ‘Ondergrond’ vanwege  de beat en de tekst, maar er zijn meer nummers die ik vet vind. Voor Graaf Stolk ‘#IkWoonNogSteedsInAlmere en ‘Ondergrond’.

 

Zouden jullie meer kunnen vertellen over het event wat jullie hebben opgezet?

Hondsdol is een nieuwe vorm van talentontwikkeling van jonge ambitieuze muzikanten, ondersteuning van culturele vrijhavens en een boost voor de music scene. We hebben het event ‘Hondsdol’ opgezet. Dit is voortgekomen uit het feit dat het moeilijk is om als jonge band door te breken. Je wordt pas voor podia gevraagd als je aanhang hebt, maar je kunt dat pas bereiken als je veel optredens hebt gedaan. Dat is een cirkel waar je gewoon niet uitkomt. We willen artiesten daarmee helpen. We hebben tot juni een tour met 20 edities van Hondsdol. Bands moeten namelijk ergens beginnen, net zoals op de carrièremarkt. Voor je eerste baan heb je ook vaak al ervaring nodig voor je kan beginnen, maar hoe dan? Je moet ergens kunnen beginnen op die ervaring op te kunnen doen. Bands die dus niet groot genoeg zijn om bij bijvoorbeeld bij Popronde te komen proberen we hiermee dus te helpen. Dus eigenlijk om bands letterlijk een podium te geven.

 

Wat zouden jullie nog graag willen bereiken in de toekomst? 

In het derde album willen we meer live instrumenten in zetten. Nu we meer live spelen kunnen we ook beter zien wat mensen leuk vinden, want dan krijg je namelijk gelijk terugkoppeling en zie je wat wel en niet werkt zodat we dat kunnen verwerken in het nieuwe album. Het is niet ons doel om van onze muziek te kunnen leven. We doen allemaal ook andere dingen. Onze muziek is niet voor iedereen en we zullen nooit op de radio komen. We doen het voor de leuk en als we een beetje geld kunnen verdienen is dat top, maar het zal nooit het doel worden. Ons doel voor nu is vooral dat we op Popronde kunnen komen, daar hebben we ons voor ingeschreven voor dit jaar en dat we ooit misschien op Pinkpop kunnen staan. En daarnaast dat we gewoon zoveel mogelijk kunnen optreden.

Het hoeft geen commercieel succes te worden. We nemen het allemaal serieus, maar dit is niet wat onze toekomst gaat worden om van te leven.  Het is voor ons vooral belangrijk om ons verhaal te delen met anderen. Wij willen de beste muziek maken die anderen echt een heel goed gevoel geeft. Met dit album #IkWoonNogSteedsInAlmere willen we iedereen laten lachen om hun eigen ellende als zij ook in een afgrijselijke stad wonen. En verder hebben onze teksten nog veel meer belangrijke inhoud over de klimaatcrisis, kapitalisme, radicalisme, etc. Dit willen we graag delen.

Meer over Psychose

Avatar foto

Door JonginAlmere

JonginAlmere is voor, door en van jongeren! Bij ons kun je terecht voor informatie over diverse onderwerpen, uitgaan in Almere, agenda en nog meer!